• Instagram
  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
-->

עדכון:

גיטריסטים וגיטריסטיות יקרים, שמח לבשר לכם שפתחתי חשבון פטריאון. פטריאון היא רשת חברתית שמאפשרת לכם הגולשים, להשקיע במוזיקה של יוצרים אהובים עליכם (כמוני למשל). זה קל, פשוט, בטוח. אפשר להשקיע החל מדולר אחד בחודש, לקבל הטבות מגניבות ולהפסיק להשקיע מתי שרק רוצים.

מקליקים פה- ונותנים לי את הדלק שאני צריך במסע הזה, שכולל אינסוף הוצאות אחר ציוד, חדרי הקלטות, מפיקים, אולפנים, חוזים, מנהלים, אמרגנים וכל מה שתוכלו או לא תוכלו לדמיין ;) תודה לכולם, והמשך לימוד נעים!

ליעד

 

 

מחפש שיעורים אחרים בקורס  ? זה הלינק.

 

מה שלומכם גיטריסטים ?

איך הסתדרתם עם החומר עד עכשיו ? יש בעיות מיוחדות, דברים שהיקשו עליכם ?

היום יש לנו בחומר הלימוד כמה משימות חשובות, ושיעור אחד ראשון וארוך על סולמות שמבקשים ממני מאז שעלה האתר.

בתור התחלה, צפו בשיעור הבא שיציג את החומר החדש, יסכם את מה שלמדנו כבר, והכי חשוב – יאפשר לכם להתאמן איתי ועם הגיטרה ביחד. אני מנגן שם את שני הקטעים החדשים שלימדתי אתכם בשבוע שעבר בליווי מטרונום על מהירות 60, וזו הזדמנות מצוינת לנגן איתי ביחד ולבדוק שאנחנו מתואמים :

 

 

יופי, עכשיו אנחנו מוכנים להמשיך.

היום אנחנו הולכים ללמוד חמישה תווים חדשים. זוכרים שהסברתי שמשיעור לשיעור ננסה להרחיב את מאגר התווים שלכם ? אז אנחנו מתקדמים לשם. צריך לזכור שככל שתכירו תווים רבים יותר על צוואר הגיטרה נוכל ללמוד מנגינות יפות יותר, ומורכבות יותר. אנחנו זקוקים לעושר התווים הזה ולאט לאט נרכוש אותו.

אז תכירו בבקשה את חמשת התווים החדשים שלנו בדף העבודה שהכנתי לכם (מומלץ להוריד ולהדפיס). בשיעור הווידאו אלמד בדיוק איך מנגנים את חמשת הצלילים החדשים וכדאי לכם לשבת במקביל עם דף העבודה ולתרגל.

חמישה-תווים-חדשים

כדאי מאוד לתרגל את חמשת התווים החדשים בשילוב של כל הצלילים הישנים שלמדנו. הכנתי לכם דף עבודה נוסף שעושה בדיוק את זה.. מנגינה אין כאן, וזה בכוונה בכדי שלא תזכרו בקלות את המנגינה בעל פה, ואז תסתמכו פחות על קריאת ותרגול התווים עצמם. יצרתי כאן סלט ירקות מעורבב היטב של כל התווים הישנים שלמדנו בנוסף לחמישה החדשים, כשהמטרה היא תרגול בקריאה ובנגינה עד לשליטה מוחלטת בזיהוי הצלילים, ומיקומם על צוואר הגיטרה. ככל שתשקיעו בזה יותר, יהיה לכם קל יותר ללמד מנגינות חדשות, תטעו פחות ותכירו טוב יותר את הגיטרה.

 

תרגול-כל-התווים-שלמדנו-עד-כה

 

 

כמובן שגם מנגינה חדשה יש לנו היום. אני בכוונה לא מנגן בשיעורי הווידאו את המנגינות החדשות ונותן לכם לנסות ולהתמודד איתן לבדכם. במנגינה החדשה נעשה שימוש בחמשת הצלילים החדשים שלמדנו, ובתו אחד נוסף (לה) שלמדנו בשיעור הקודם. להדפיס, לתרגל ולנגן בצורה מושלמת :

לפני-שנים-רבות-שיר-עם-אמריקאי-לימוד-תווים

ועכשיו, אחרי כל זה הגענו לחלק המעניין באמת..

סולמות.

אני מניח שכל אחד שמחזיק גיטרה ביד, בין אם הוא למד לבד או למד עם מורה לגיטרה יודע משהו על סולמות, או לפחות מכיר את המילה.

זה לא מפתיע היות ותרגול סולמות הוא בלי ספק המלאכה החשובה ביותר לכל מוזיקאי. אם הייתי צריך לקחת תרגיל טכניקה אחד איתי לאי בודד, אין ספק בכלל שהייתי בוחר בסולמות.

חשיבותם של הסולמות המוזיקליים מתבטאת בכמה מישורים :

מבחינת ידע תיאורטי – חובה להכיר אותם. בין אם אתם רוצים לעבד, להלחין או פשוט להבין. אקורדים למשל, נבנים מתוך צלילים מסוימים בסולם.

לא סתם לאקורד מסוים קוראים 6, או 7 או sus4. השמות הללו מתייחסים למעשה לצלילים מסוימים בסולם שאותם מוסיפים או משמיטים מהאקורד.

אלתור – כל מי שרוצה לאלתר על גיטרה – סולמות הם התרגול החשוב ביותר שלכם (בנוסף למודוסים ופירוקי אקורדים שיגיעו בהמשך). אם אתם מנסים לאלתר ומזייפים כל הזמן, אם את רוצים לאלתר על כל הצוואר ולא רק בתחילת הגיטרה היכן שנח לכם, אם אתם רוצים לאלתר ולהישמע מעניין ולא לחזור כל פעם על אותו משפט, תתחילו בתרגול יומיומי של סולמות.

טכניקה – בלי ספק בכלל, תרגול סולמות הוא התרגיל הטכני הכי חשוב שיש.

לא הכרתי נגן מקצועי אחד עדיין בחיי שלא עסק גם בשיא הקריירה שלו בתרגול יומיומי של סולמות. פסנתרנים מנגנים אותם, כנרים מנגנים אותם, חלילנים צ'לנים.. כולם. אין ספק בכלל שתרגול שלהם ישפר את חוש הקצב שלכם, את השמיעה שלכם, את היציבות בנגינה, את המהירות, את הווליום והדינמיקה, את הקשר בין שתי הידיים.

בואו פשוט נצפה בשיעור ואתם כבר תבינו לבד. דף העבודה המצורף מכיל את התבנית של הסולם המז'ורי שאותו נתרגל ראשון, ובשיעור אסביר איך בדיוק להתייחס אליה. אז קדימה – להוריד ולהדפיס. אתם תזדקקו לזה.

 

 

סולם-מזורי

 

זהו להפעם, חברים.

בשבוע הבא – עוד באסים, שתי מנגינות ספרדיות ראשונות ושיעור נוסף על סולמות. שלא תגידו שאין לכם מה לתרגל !

 

נ.ב.

לפני שבוע שלח לי גולש שלנו סרטון שבו צילם את עצמו מתאמן וקיבל פידבק מדויק על כל אלמנט בנגינה שלו. מזמין את כולכם להצטרף אליו. זה יכול לתרום לכם המון לתהליך הלימוד, ולמנוע מכם לעשות בשלבים הראשונים טעויות שאחר כך יהיה קשה לתקן.

 

קטע נוסף ופשוט בתווים לכבוד חג החנוכה :

אקורדים-ותווים-לשיר-חנוכה-חנוכה



22 תגובות עד כה.

  1. מאת אסי:

    For some reason I cant write hebrew in this message box so I will keep it short, GOOD JOB & THANK YOU!

    • מאת ליעד אברהם:

      תודה אסי, משמח לקרוא את התגובות שלך גם באנגלית :)

    • מאת סרגיי:

      כנראה שלא הבנתי נכון את נושא הסולמות.
      אמרת שהסולם המז'ורי הולך בדו-רה-מי-פה-סול-לה-סי-דו, אבל כשאתה מנגן את זה על הגיטרה זה לא נראה לפי הסדר הזה – לפחות לא לפי התווים שלימדת בשיעורים הקודמים, וגם כשאתה עובר פוזיציות התווים משתנים מן הסתם אז איך זה ככה?

      • מאת Tommy43il:

        הסולם תלוי מאיזה צליל הוא מתחיל.
        יש 7 פוזיציות (הוא הראה פה רק את הראשונה) ואם אתה לוקח פוזיציה שהתו שורש שלה (הצליל הראשון שקובע את הסולם) מתחיל ממיתר 5 אז אתה פשוט לוקח את הפוזיציה (אצבוע) ומעביר אותו כך שהצליל הראשון יהיה לדוגמא במיתר 5 סריג 3 ואז תקבל דו מז'ור.
        "מז'ורי" זה סוג הסולם, לכל סולם יש חוקיות, רווח קבוע בין כל הצלילם. הרווח לא משתנה, רק התווים עצמם (ובמידת הצורך מוסיפים דיאז או במול כדי שהחוקיות תתקים). במזו'רי בין הצלילים יהיה ככה:
        1-טון-2-טון-3-חצי טון-4-טון-5-טון-6-טון-7-חצי טון-8
        מכיוון שזו החוקיות יוצא מפה שרק בסולם דו מז'ור כל התווים יהיה "טבעיים", ללא סימני היתק.
        דו–טון–רה–טון–מי–חצי טון–פה–טון–סול–טון–לה–טון–סי–חצי טון–דו.
        האצבוע שליעד מלמד לדוגמא מתחיל ב#F כאשר הוא התו שורש ונמצא ב3 אוקטבות שונות כשבין הראשונה לאמצעית ובין האמצעית לשלישית נמצאות דרגות הסולם כשבין אוקטבה לאוקטבה מתקיים החוקיות של הסולם (המרחק בין דרגה לדרגה).

  2. מאת אבירן:

    ליעד.
    אין מילים להודות לך!!
    אתה עושה עבודת קודש=]
    יישר כח.

  3. מאת יהודה:

    ליעד
    אין עליך!!!!
    אם המורים היו יסודיים כמוך היינו נראים אחרת
    שאלתי
    איך מכוונים את מהירות המטרונום ביחס לשיר שאותו רוצים לנגן

    יישר כח

    • מאת ליעד אברהם:

      תודה, יהודה :)
      מהירות מטרונום נקבעת על ידי 2 פרמטרים – הקצב בשיר/יצירה המקוריים והמהירות שבה אני מתאמן.
      קודם כל צריך לגלות מה המהירות האידיאלית של הקטע. ביצירות של מלחינים מהתקופה הקלאסית ניתן לדעת את המהירות גם על פי ביצועים שאפשר לשמוע ולנסות דרכם לזהות את הBPM ובמקרים מסוימים שמות היצירות עצמן מגדירות את המהירות.
      נניח שאני רוצה לנגן קטע מסויים. שמעתי אותו ביוטיוב. תופפתי על הרגל את הקצב והשוותי למטרונום וזיהיתי כי הוא מנוגן במהירות של 104. עכשיו חשוב שאנסה למצוא את המהירות שבה אני יכול לנגן את הקטע כרגע, עם כמה שפחות תקיעות ועצירות. כמובן סביר להניח שהמהירות תהיה נמוכה מ 104. זאת המהירות שאני מתחיל להתאמן בה, ומיום ליום מגביר אותה.  

  4. מאת שירי:

    תודה רבה ליעד!
    שאלה לי אלייך –
    האם זה קריטי לנגן כל צליל עם אצבע שונה?
    קשה לי מאוד לנגן את זה עם ארבעת האצבעות (כמו שאמרת-המתיחה)
    אפשר לנגן עם 3? ופשוט לנוע איתם?

    אני מניחה שאולי בהמשך זה יגביל וזאת הבעיה?

    יש לי יד קטנה:/

    • מאת ליעד אברהם:

      היי שירי. כמובן שזה אפשרי, כל עוד את זוכרת שהאידיאל שלנו הוא מינימום תנועה. כלומר – תמיד עדיף לתת לאצבעות לעבוד, ואת היד עצמה להזיז כשצריך.
      אני משוכנע שככל שיעבור הזמן הגמישות באצבעות שלך תגדל, השליטה בזרת תשתפר ותוכלי לבצע פריסה של ארבע אצבעות, אבל ! אל תשכחי לתרגל את הזרת בכל זאת כל הזמן, גם אם את כרגע משתמש רק בשלוש אצבעות. אם לא תתרגלי אותה היא תמיד תישאר חלשה יחסית לשאר האצבעות שלך.

  5. מאת פרץ:

    הלן ליעד!

    כייף לי מאוד מהשעורים שאתה מוסר,אחלה מורה.תודה לך.

    אמרת שננגן את 4 השירים שכבר ניגנו רק באוקטה שונה כלומר בבסים,ב"התקוה" אנחנו משתמשים ב"לה" ו"סי" של האוקטבה הנמוכה יותר ואם כן גם כשננגן את זה בבסים צריך להשתמש ב"לה" ו"סי" של האוקטבה היותר נמוכה.ואם אני לא טועה ה"לה" זה מיתר 5 פתוח וה"סי" זה מיתר 5 סריג 2 .
    אני צודק?או שיש משהו אחר שהשמח שתלמד אותי,

    תודה לך על הכל!

  6. מאת פרץ:

    זה שוב אני הקשבתי לחלק השני שדיבר על סולמות,השאלה שלי היא האם הסולם הזה הוא דווקא כמו שניגנת אותו או שבין "דו" ל"דו" אפשר לשחק איך שרוצים?למשל אתה לימדת שבמיתר 6 מתחילים בבית 2 וכו האם אני יכול לבנות סולם אחר שמתחיל במיתר 6 בית 3 או 1 וכדומה?
    אני יסביר את עצמי קצת יותר סולם מזור זה הציור שצירת לנו? או שסולם מזור זה דו רה מי פה סול לה סי דו ואתה פשוט נתת לנו שיעורים איך להתאמן על זריזות אצבעות וכדומה?

    אשמח אם תוכל לענות לי בבקשה על שתי השאלות שלי,

    תודה עעעעעעעעעעעעננננננננננננקקקקקקקקקקייייייייייתתתתתתתתת!!!

  7. מאת גיא:

    המון המון תודה רבה על כל המיידע והשיעורים שאתה נותן פה. התקדמתי וואו אין לי מילים .
    אני עכשיו מתרגל סולמות , אגב אני פשוט בשוק מעצמי אני קורא תווים !!!!
    איזה כיף תדה . כמובן לא שוטף אבל אני מבין הרבה הרבה יותר תודה רבה
    גיא

  8. מאת הילה:

    ליעד היי, זו שוב אני. קודם כל ממש תודה! אני באמת מתמידה הפעם. יש לי כמה שאלות שאני לא מצליחה לפתור: 1. בכמה אוקטבות אפשר לנגן כל צליל? אני יודעת ששיעור קודם הבסרת מהי אוקטבה, ושיש 4 דרכים לנגן כל תוו על הגיטרה. הבעייה היא שאם אני מנגנת את התווים הראשונים שלמדנו על מיתרים נמוכים יותר זה עדיין נשמע כמו אותו רצף.. הבנת את השאלה?
    2.כמה סולמות קיימים? מהו בעצם סולם? רצף של תווים- אתה ניגנת אותם שונה ממה שלימדת בבסים..
    3.ממש קשה לי לנגן עם הזרת.. טווח התנועה משתפר עם הזמן?? תודה רבה!!! ומקווה שתענה בקרוב =]

  9. מאת גבי:

    תודה רבה ליאד!!!שיעורים מאוד מעניינים ומועילים מקווה שאני יספיק להגיע לשיעורים העדכנים שתזכה בזכות כל מה שאתה
    מלמד להצלחה בהכל אחי !!  

  10. מאת אלעד גלייבר:

    היי כמו שפרסמתי בדף שלך אשמח שתפרסם את המילים של לפני שנים רבות

  11. מאת מאי:

    גם ב-2012 משתמשים בזה, ואין לי דרך לתאר לך כמה זה עוזר לי!
    רק רציתי להגיד לך תודה ליעד!!

  12. מאת עומר:

    מה זה לא הבנתי יש פעמיים דו רה מי פה סול כי הסברת לפני כמה שיעורים שזה במקום אחר

  13. מאת אייל:

    היי,ליעד מה שלומך? תודה על כל השיעורים,אתה עושה את זה ממש מצוין,שאלה קטנה ,אתה אמרת לליאת שאתה לא נגעת במפרט כבר עשר שנים,למה? כי אני לא אוהב לגעת באקוסטיות בלי מפרט,כי בשבילי הוא פשוט משמיע את זה חד,נקי.

  14. מאת דנה:

    תודה רבה!!!

  15. מאת דניאל:

    תודה רבה לך השיעורים ברורים הסברים טובים כשהייתי בשיעור אצל מורה שהסביר לי על סולמות פחות הבנתי עכשווי הכל מובן לי ויש לי שאלה לאיזה מהירות של bpm אני צריך להגיע עם התרגיל של הסולמות

  16. מאת אבי:

    תודה רבה רבה, והלוואי שהיתה דרך להוקיר את ההשקעה שלך…
    יש בעיה עם הקטעים הכתובים? פשוט לא מצליח לפתוח את חלקם…


->