• Instagram
  • Youtube
  • Facebook
  • Twitter
-->

היי גיטריסטים :)

בתור התחלה, לפני שאנחנו צוללים לתוך השיעור החדש הזה, בואו נעבור רגע בקצרה ונרענן בראש את החומר שלמדנו עד עכשיו בקורס הגיטרה שלי.

התחלנו עם צורות אחיזה שונות של גיטרה, תרגילי טכניקה בסיסיים ליד ימין, שמאל, ולשתי הידיים גם יחד. בהמשך נכנסנו ללימוד תווים. התחלנו במיתרים הגבוהים (1, 2 ו-3) ולאחר מכן הוספנו צלילים שונים על מיתרי הבס (4, 5 ו-6). למדנו בקצרה מהן שמיניות, משקלים של שלושה רבעים וארבעה רבעים, דיאזים.. בשיעור הקודם ניסינו לנגן בפעם הראשונה יצירות קצרות בשני קולות ומכאן העניינים הולכים ומסתבכים. העסק נהיה מעניין יותר, בזה אין ספק, אבל גם מורכב יותר.

חשוב לי שלפני שתתחילו בשיעור הקרוב תשימו לב שאין שום נושא שעברנו עליו עד כה שנשאר מעורפל או לא ברור. אחת הטעויות הבסיסיות של נגנים מתחילים היא ריצה קדימה, לפעמים על חשבון חומר שלא לגמרי ברור. אני ממליץ לכם בחום – תמנעו מזה ! לפני שאנחנו ממשיכים תעברו בעומק על כל חומר הלימוד. תוודאו שאתם מבינים את כל המונחים, תוודאו שהידיים עובדות כמו שצריך ולא מפעילו יותר מידי כוח. תקפידו על קריאת תווים רהוטה (גם בשם התו, וגם לדעת את מיקומו המדויק על צוואר הגיטרה. שני הדברים חשובים במידה שווה). במידה ומשהו לא ברור – אני כאן בשבילכם, ואל תשכחו את זה. זה לא היה קורס גיטרה אמיתי אם רק הייתי מעלה שיעורים, אבל אני כאן כדי לענות על שאלות, לכוון אתכם לדרך הנכונה ביותר, ולצפות גם בכם מנגנים (תרגישו חופשי להעלות סרטונים בתגובות) ולתת לכם פידבק על הנגינה. למי שלא מעודכן עדיין, החל מיום חמישי הקרוב אני מתחיל לשדר שעתיים בלייב בדף הפייסבוק של האתר, וגם שם אהיה זמין לענות על כל שאלה.

מוכנים ?

בואו נתקדם.

בתור התחלה צפו בסרטון הבא. אני מנגן בו את שיעורי הבית שנתתי לפני שבועיים, וכמובן גם מציג את הנושאים החדשים שנלמד היום.

 

הנושא הראשון שאני רוצה ללמד אתכם בהרחבה היום, והוא בחשיבות ראשונה להמשך יהיה נגינה של שמיניות.

נגענו בנושא בקצרה בשיעור השישי בקורס, אבל חייבים להתייחס לזה לעומק. אתם צריכים לזכור דבר חשוב: יש שלושה נושאים עיקריים ששליטה בהם תביא אתכם לרמה של נגינת יצירות ומנגינות מתקדמות בגיטרה: שיפור של הטכניקה שלכם, היכרות עם כמה שיותר תווים, וידע מעמיק בקריאת קצב. גובה הצליל (שם התו שתנגנו) ואורך של צליל הולכים יד ביד, וחובה להבין היטב את שניהם. ברגע שהוספנו את השמיניות לקריאת הקצב שלנו אנחנו יכולים להיתקל בתיבות מורכבות הרבה יותר מבחינה קצבית, ולא יעזור אם תבינו איזה צלילים צריך לנגן, אבל לא תבינו מה אורכם. השיעור הבא יסגור לכם את הפינה הזאת, בצירוף דף העבודה שמתחתיו :

 

 

לימוד-גיטרה-ותווים-תרגול-שמיניות

 

בהמשך, אני חוזר שוב לנושא שנגענו בו כבר קודם – הדיאז. חשוב להעמיק גם כאן, אחרת קטע הנגינה הראשון שנלמד היום יעשה לכם לא מעט צרות. אז הנה סרטון קצר שיסביר לעומק מהו דיאז, איל משתמשים בו, ואיך הוא נרשם נכון בתיווי לגיטרה :

 

 

 

דוגמאות-לשימוש-אפשרי-בדיאזים

לסיום, נלמד היום שני קטעים חדשים.

הראשון, ינוגן אמנם אך ורק על באסים, אבל מעבר לעובדה שהוא אחד מקטעי התווים הכי מגניבים שלימדתי כאן בינתיים הוא עושה שימוש נרחב בסימן הדיאז. הכנתי שיעור קצר שיסביר לכם איך לגשת אליו, התווים בקישור מתחת לסרטון (וכרגיל, אני ממליץ לכם להדפיס אותם).

 

תווים-לגיטרה-בוגי-במי-מגור

 

והנה קטע הנגינה האחרון שלנו להיום, קטע שאני משוכנע שלא רק  שתיהנו לנגן, אלא הוא גם יראה לכם בדיוק את כברת הדרך הגדולה שעשינו בקורס. אני חוזר כאן למגינה הפשוטה שלימדתי אתכם בשיעור השלישי, קטע מתוך הסימפוניה התשיעית של בטהובן, והפעם – בגרסה מתקדמת, כראוי לדרך הארוכה שעברנו ביחד.

תווים-לגיטרה-הסמפוניה-ה-9-למתקדמים

 

זהו חברים.

מאחל לכם כרגיל המון בהצלחה, ומזמין אתכם להגיב, לשאול ולהתייעץ.

ניפגש בעוד שבועיים בדיוק, בשיעור הבא. בהצלחה !



14 תגובות עד כה.

  1. מאת אדיר:

    אחלה שיעור :) רק שכחת להגיד שהבקאר שמבטל את הדיאז. מבטל גם את כל הדיאזים על אותו צליל שאחריו באותה תיבה

  2. מאת dror krief:

    רציתי לשאול שאלה איך אני מכוון אז הגיטרה איך אני יודע שהיא מכוונת יש מכשיר שמזהה צלילים? אשמח על תשובה ממני דרור

  3. מאת ליעד אברהם:

    היי דרור.
    המכשיר שאתה מדבר עליו נקרא טיונר, והוא מגיע בשלל צורות, בהרבה מקרים בצורה של מכשיר משולב עם מטרונום.
    ממליץ בחום להשיג אחד כזה (הפשוטים מתחילים באזור ה-60 שקלים), ובמקביל לא להפסיק להתאמן על כיוון גיטרה עם האוזן בכדי לא להיות תלוי בטיונר.

  4. מאת נדב קרשנר:

    ליעד שלום,

    קודם כל אני מצטער ממש שלא עדכנתי אותך על כך שסופסוף אני מצליח לצפות בסרטונים (כנראה שתפילותיי נענו, לא עשיתי שום דבר)!
    אני חייב להגיד לך שאני כל כך מבסוט על האתר שלך…

    מס' שאלות(מצטער שאני כל כך מתעניין וחופר):

    1. לגבי האנהרמוניה שהזכרת בסרטון של הדיאזים, אם את אותו צליל ניתן לכנות במס' שמות, האם יש איזושהי משמעות לכתוב אותו בצורה מסוימת ולא בצורה השנייה?

    2. משהו טכני לגבי כתיבת התווים, האם רק זוגות ורביעיות של שמינות מחברים בקו ולא שלישיות? אני שם לב שהקו המחבר בין כל השמיניות, פעם הוא ישר ופעם קצת עקום, האם יש לזה משמעות?

    3. לגבי האצבוע בכמה מקומות (למשל בוגי, תחילת תיבה 6), שמתי לב שיותר נוח לעשות גשרון עם אצבע אחת על שני מיתרים ביחד 5,4 מאשר אצבע על כל אחד (נותן יותר התמתחות עם שאר האצבעות)…

    4. אם יש איזושהי צורה בה אני יכול לעזור לך בקידום האתר אני אשמח מאד…

    יומעולה!

    נדב

    • מאת ליעד אברהם:

      היי נדב, שמח שהכל עובד עכשיו כמו שצריך :)
      תשובות (ואתה לא חופר, בשביל זה אני כאן) :

      1. בהחלט. יש לזה משמעות שקשורה בסולם המוזיקלי שבו אנחנו נמצאים כרגע. בהתאם לסולם המוזיקה שהיצירה תיכתב בו, צליל יכול להירשם בתיווי כדו דיאז, או כרה במול למשל. שוב – מדובר באותו צליל, אבל על פי הסולם של היצירה מבחינת רישום יש דרך אחת. יש גם קשר למיקום של הצליל בתוך קונטקסט של תווים בתיבה, אם למשל זה רצף עולה או יורד של תווים, אבל כל זה כבר חומר תיאורטי ברמה טיפה יותר מתקדמת ממה שאנחנו לומדים כאן כרגע.

      2. בהחלט אפשרי גם שלישיות. הקו עולה או יורד בהתאם למתווה של התווים (אם הם עולים או יורדים).

      3. אפשרי בהחלט, יש המון אלטרנטיבות שאפשר להשתמש בהן. אל תשכח שהקורס בנוי לכאלה שמתחילים ממש מאפס, ועדיין לא נכנסתי כאן בכלל לכל עניין הגשר.

      4. יש. לבקר, ללמוד, לספר לחברים ולשתף בפייסבוק את השיעורים.

      בהצלחה !

  5. מאת פליקס:

    הי ליעד
    תודה על השיעור !
    רציתי לשאול האם יש לך עוד דפי תרגול של מנגינות שונות
    ואם תוכל לפרסם אותם

    • מאת ליעד אברהם:

      היי פליקס, בעיקרון בוודאי שיש, אבל כולם דורשים עבודה מבחינת כתיבה מחדש בתוכנת תווים, ויותר מזה – רישום איצבועים.
      היות ואני ממש מתאים את קטעי הנגינה לקצב ההתקדמות של השיעורים, כרגע נראה לי שזה אמור להספיק. יתכן שבהמשך אחזור אחורה, ואוסיף פה ושם קטעי נגינה נוספים.

  6. מאת פרץ:

    ליעד.אתה אחד האנשים הסבלנים ביותר שאני מכיר,תודה לך על השיעורים,

    תודה לך

  7. מאת אמיר:

    שלום ליעד,
    1.תודה רבה …
    2.אמרת ש- מי דיאז=פה,מה לגבי שאר המיתרים הפתוחים ? האם ננגן אותם באותו מיתר בסריג 1(האם רה דיאז= מיתר 4 סריג 1)?
    ושוב תודה
    אמיר

  8. מאת אליסף:

    שלום ליעד!
    קודם כל תודה על השיעורים אתה פשוט תותח באמת חבל על הזמן
    עכשיו יש לי שאלה קטנה בסימופניה ה-9 בשורה 3 תיבה 1 יש שמה 3 צלילים או איך שנקרא לזה שהם מורכבים מ-3 תווים עכשיו לא הבנתי איך אני עושה אותם בידיוק מה אני צריך כאילו להשתמש בעצם ב3 אצבעות?ולפרוט על 3 מיתרים שונים?

  9. מאת Ariel:

    היי ליעד,
    אתר מעולה, אתה גיטריסט מוכשר ומורה מצויין. תודה רבה על ההשקעה!
    רציתי לשאול אותך לגבי הסימפוניה התשיעית שורה 3 בית 1- אמור להיות בקאר לפני הסול באקורד האחרון נכון? כי ניגנת את זה בשיעור התשיעי בלי הדיאז.
    תודה :)

  10. מאת גל:

    שלום ליעד
    תודה על השיעורים
    לא מזמן קניתי גיטרה והמוכר אמר שכשלומדים באינטרנט בדרך כלל לא רואים את יד ימין ושפורטים צריך להשתמש גם באצבעות A I M כדי לנגן ואתה אמרת שמנגנים עם אצבע P אתה מלמד מתישהו לנגן קול 1 עם כל האצבעות?


->